Be Compleat
Kilka słów o dyni – czyli jedzmy sezonowo!

Kilka słów o dyni – czyli jedzmy sezonowo!

Zespół Be Compleat

Dieta i styl życia

14.04.2022

Nadchodzi jesień, a tym samym nowe możliwości kulinarne! Warzyw które powinny zagościć na naszych talerzach w okresie jesiennym jest dużo, a dynia jest najpopularniejszym z nich, i słusznie! Poznajcie jej działanie i wartości odżywcze!

Charakterystyka dyni

Dynia to rodzaj rośliny, obejmującej aż 20 gatunków, jednak najczęściej uprawianymi są: dynia zwyczajna, dynia olbrzymia oraz dynia piżmowa. Jest warzywem o niskich wymaganiach, dodatkowo można ją przechowywać w pomieszczeniu o temperaturze ok 10 st C przez aż 6 miesięcy!

Zawiera w sobie wiele cennych składników, które zapewniają jej prozdrowotne właściwości. W 100g odnajdziemy: potas ok 278 mg, wapń ok 66 mg, fosfor 43 mg, magnez 12 mg oraz żelazo 0,8 mg. W mniejszych ilościach znajduję się również selen, miedź, mangan oraz cynk.

Dynia jest bogactwem beta-karotenu! To właśnie jemu zawdzięcza swój intensywny pomarańczowy kolor, a jego ilość uzależniona jest właśnie od intensywności barwy miąższu. Im dynia jest bardziej pomarańczowa tym zawartość karotenów wzrasta.

W dyni znajdują się również witaminy rozpuszczalne w tłuszczach (A, E i K) oraz rozpuszczalne w wodzie (witamina C i witaminy z grupy B). Jak również kwas foliowy.

Właściwości dyni

Wzmacnia układ odpornościowy.

Jest źródłem witaminy C i cynku, które są niezbędne dla dobrze funkcjonującego układu odpornościowego.

Działa przeciwzapalnie i antynowotworowo

Z racji dużej zawartości beta-karotenu, zapewnia silne działanie przeciwzapalne. Beta-karoten to przeciwutleniacz, który może zmniejszyć ryzyko zachorowania na raka.

Ma działanie przeciwpasożytnicze.

To wszystko dzięki zawartej w niej kurkubitynie, która skutecznie pomaga w walce z pasożytami. Najbogatszym źródłem kurkubityny są pestki dyni.

Dba o zdrowie mężczyzn.

Dynia jest bogatym źródłem cynku, który jest niezbędny do prawidłowego funkcjonowania męskiego układu rozrodczego. Cynk odpowiada za prawidłowy poziom testosteronu, jakość plemników, płodność a także zapobiega zapaleniu i przerostowi prostaty.

Zapewnia piękną i młodą skórę.

Dynia zawiera witaminy o silnym działaniu antyoksydacyjnym, takie jak witaminy A, C oraz E. Wszystkie te witaminy chronią przed pojawieniem się oznak starzenia w postaci zmniejszenia jędrności i elastyczności skóry oraz zmarszczek. Nasiona dyni mają również znaczenie w leczeniu stanów zapalnych błony śluzowej i skóry.

Dobry produkt na dietach odchudzających.

Dynia jest niskokaloryczna, w 100g zawiera tylko 26kcal, a ponadto jest bogatym źródłem błonnika pokarmowego, który daje uczucie sytości i reguluje perystaltykę jelit. Dynia ma także niski indeks glikemiczny, stąd mogą ją używać diabetycy.

Przepis na omlet dyniowy z serkiem i owocami!

Nadchodzi jesień, a tym samym nowe możliwości kulinarne! Warzyw które powinny zagościć na naszych talerzach w okresie jesiennym jest dużo, a dynia jest najpopularniejszym z nich, i słusznie! Poznajcie jej działanie i wartości odżywcze!

Charakterystyka dyni

Dynia to rodzaj rośliny, obejmującej aż 20 gatunków, jednak najczęściej uprawianymi są: dynia zwyczajna, dynia olbrzymia oraz dynia piżmowa. Jest warzywem o niskich wymaganiach, dodatkowo można ją przechowywać w pomieszczeniu o temperaturze ok 10 st C przez aż 6 miesięcy!

Zawiera w sobie wiele cennych składników, które zapewniają jej prozdrowotne właściwości. W 100g odnajdziemy: potas ok 278 mg, wapń ok 66 mg, fosfor 43 mg, magnez 12 mg oraz żelazo 0,8 mg. W mniejszych ilościach znajduję się również selen, miedź, mangan oraz cynk.

Dynia jest bogactwem beta-karotenu! To właśnie jemu zawdzięcza swój intensywny pomarańczowy kolor, a jego ilość uzależniona jest właśnie od intensywności barwy miąższu. Im dynia jest bardziej pomarańczowa tym zawartość karotenów wzrasta.

W dyni znajdują się również witaminy rozpuszczalne w tłuszczach (A, E i K) oraz rozpuszczalne w wodzie (witamina C i witaminy z grupy B). Jak również kwas foliowy.

Właściwości dyni

Wzmacnia układ odpornościowy.

Jest źródłem witaminy C i cynku, które są niezbędne dla dobrze funkcjonującego układu odpornościowego.

Działa przeciwzapalnie i antynowotworowo

Z racji dużej zawartości beta-karotenu, zapewnia silne działanie przeciwzapalne. Beta-karoten to przeciwutleniacz, który może zmniejszyć ryzyko zachorowania na raka.

Ma działanie przeciwpasożytnicze.

To wszystko dzięki zawartej w niej kurkubitynie, która skutecznie pomaga w walce z pasożytami. Najbogatszym źródłem kurkubityny są pestki dyni.

Dba o zdrowie mężczyzn.

Dynia jest bogatym źródłem cynku, który jest niezbędny do prawidłowego funkcjonowania męskiego układu rozrodczego. Cynk odpowiada za prawidłowy poziom testosteronu, jakość plemników, płodność a także zapobiega zapaleniu i przerostowi prostaty.

Zapewnia piękną i młodą skórę.

Dynia zawiera witaminy o silnym działaniu antyoksydacyjnym, takie jak witaminy A, C oraz E. Wszystkie te witaminy chronią przed pojawieniem się oznak starzenia w postaci zmniejszenia jędrności i elastyczności skóry oraz zmarszczek. Nasiona dyni mają również znaczenie w leczeniu stanów zapalnych błony śluzowej i skóry.

Dobry produkt na dietach odchudzających.

Dynia jest niskokaloryczna, w 100g zawiera tylko 26kcal, a ponadto jest bogatym źródłem błonnika pokarmowego, który daje uczucie sytości i reguluje perystaltykę jelit. Dynia ma także niski indeks glikemiczny, stąd mogą ją używać diabetycy.

Przepis na omlet dyniowy z serkiem i owocami!

Dokładny przepis odnajdziesz tutaj!

Dynia idealnie komponuje się również do zup krem, sałatek czy pieczona jako alternatywa do ziemniaków! Korzystaj z niej, póki jest pod dostatkiem!

Udostępnij

Używamy ciasteczek - korzystając ze strony wyrażasz zgodę na ich użycie.