Be Compleat
Zaparcia w ciąży – jak sobie pomóc?

Zaparcia w ciąży – jak sobie pomóc?

Zespół Be Compleat

Dieta i styl życia

18.07.2019

Zaparcia to jedna z najczęstszych dolegliwości, którymi musi zmagać się przyszła mama. Choć nie stanowią większego niebezpieczeństwa, to same w sobie są nieprzyjemne i zaburzają poczucie komfortu kobiety.

Na szczęście istnieje kilka bezpiecznych sposobów aby sobie z nimi w prosty sposób poradzić.

Naturalne metody na zaparcia: 


  1. Odpowiednia podaż błonnika

Dieta powinna być bogata w błonnik pokarmowy, czyli bogatoresztkowa. Błonnik reguluję perystaltykę jelit, przechodząc przez jelita, wchłania wodę, dzięki czemu rozluźnia stolec i ułatwia wypróżnianie. Zaleca się by wraz z dietą dostarczać 25-40 g błonnika dziennie. Najlepszym jego źródłem są produkty pełnoziarniste takie jak: kasze gruboziarniste, makaron razowy, pieczywo pełnoziarniste oraz nasiona roślin strączkowych. Dużo błonnika zawierają również warzywa i owoce (surowe i suszone).


  1. Odpowiednie nawodnienie

Zaparcia często są spowodowane niedostateczną podażą płynów. Należy zatem dbać o ilość wypijanej wody, której ilość powinna wynosić około 1,5-2 litrów dziennie. Najlepiej ,aby taką wodę popijać małymi łykami, przez cały dzień między posiłkami. Wodę można lekko podgrzać – ciepła jest korzystniejsza dla perystaltyki jelit. Bardzo dobrze sprawdza się też codzienne wypijanie na czczo (20–30 minut przed śniadaniem) szklanki ciepłej wody z dodatkiem łyżeczki miodu i soku z cytryny.

  1. Codzienna dawka ruchu

Ruch wspomaga perystaltykę jelit, zapobiegając zaparciom. Świetnie sprawdzi się już taki zwykły codzienny energiczny,  półgodzinny spacer lub poranna gimnastyka w postaci jogi czy strechingu. Pomocne są też ćwiczenia mięśni dna miednicy mniejszej (mięśni Kegla), które wzmacniają mięśnie kontrolujące opróżnianie jelit.


  1. Spożywanie posiłków bez pośpiechu i dokładne gryzienie

Posiłki należy jeść powoli, dokładnie przeżuwając każdy kęs i nie połykając przy tym powietrza.


  1. Produkty fermentowane i kiszonki

Pomocne w przypadku zaparć mogą okazać się produkty zawierające w swoim składzie bakterie kwasu mlekowego: kefir, maślanka czy jogurt naturalny. Tutaj równie świetnie sprawdzą się kiszonki: kapusta kiszona, ogórki czy buraczki. Zawarte w nich bakterie probiotyczne korzystnie wpływają na perystaltykę jelit zapobiegając zaparciom.


  1. Kleik z siemienia lnianego

Domowym sprawdzonym sposobem jest picie kleiki z siemienia lnianego: 2 łyżki nasion lnu należy zalać szklanką wrzątku, przykryć i poczekać, aż przestygnie, a następnie wypić powstały kisiel (najlepiej na noc), wówczas ułatwi to poranne wypróżnienie.


  1. „Kompot” z suszonych śliwek

Wieczorem wystarczy około 4-5 suszonych śliwek zalać szklanką gorącej wody, przykryć i pozostawić na noc. Rano należy wypić wodę i zjeść namoczone śliwki, a dopiero po 20 –30 minutach spożyć śniadanie. Taka kuracja powinna być powtarzana regularnie, codziennie przez około 3 tygodnie, to pozwoli na uregulowanie rytmu wypróżnień.


  1. Kiwi

Owoc ten ze względu na dużą zawartość błonnika świetnie wpływa na perystaltykę jelit, ułatwiając wypróżnianie.


  1. Napary ziołowe

Bezpieczne w ciąży są napary z takich ziół jak: rumianek czy mniszek lekarski. Zioła te poprawiają trawienie, łagodzą wzdęcia i gazy oraz korzystnie oddziałują na perystaltykę jelit.  Można wypróbować także mieszankę suszonych kwiatów śliwy z pączkami brzozy i suszoną pietruszką – szklanka rano i szklanka wieczorem poprawią pracę układu trawiennego.


  1. Pozycja podczas wypróżnień

Istotne znacznie ma również przyjmowanie prawidłowej pozycji podczas wypróżniania:

  • dobrze jest podkurczyć nogi (można zaopatrzyć się w specjalną podstawkę) co pozwoli na pełne otwarcie okrężnicy
  • siedząc na muszli klozetowej tułów powinien być lekko pochylony do przodu, a stopy wygodnie oparte na niskim stołeczku – ta pozycja jest odzwierciedleniem kucania
  • weź głęboki oddech przy wypróżnianiu, by obniżyć przeponę i narządy jamy brzusznej – ich delikatny ucisk ułatwi wypróżnianie

Zrezygnuj! 

Jeśli jednak problem zaparć już Cię dotyczy i nie chcesz dodatkowo go nasilać, to przyjrzyj się swojej diecie i zrezygnuj z:

  • cukru
  • produktów z białej mąki
  • czekolady, kakao
  • napojów gazowanych, soków z kartonu, czarnej kawy i herbaty
  • produktów wysokoprzetworzonych (gotowe dania typu fix, sosy w proszku, przyprawy typu vegeta)
  • a także bananów.

Pamiętaj też o tych 3 zasadach ! 

  • Staraj się wypróżniać codziennie o tej samej porze – najlepiej rano, wkrótce po przebudzeniu, bo wtedy jelito grube jest najaktywniejsze.
  • Nie powstrzymuj wypróżnienia, gdy poczujesz taką potrzebę – osłabia to mięśnie odpowiedzialne za kontrolowanie tej czynności, utrudniając ją w przyszłości.
  • Nie stosuj środków przeczyszczających – nagłe, gwałtowne ruchy robaczkowe jelit wywołane przez lek przeczyszczający, mogą wywołać skurcze macicy prowadzące do przedwczesnego porodu.

Udostępnij

Używamy ciasteczek - korzystając ze strony wyrażasz zgodę na ich użycie.