Be Compleat
Jak skutecznie oczyścić organizm?

Jak skutecznie oczyścić organizm?

Zespół Be Compleat

Dieta i styl życia

4.06.2019

Z toksynami mamy do czynienia każdego dnia – wchłaniamy je przez skórę, wdychamy z powietrzem, spożywamy z pokarmem. Długotrwała ekspozycja na toksyny z czasem może wywoływać zmiany niebezpieczne dla naszego zdrowia.

Do toksycznych związków, które negatywnie oddziałują na cały organizm należą takie metale ciężkie jak:

  • kadm [1] – jego działanie może uszkadzać układ kostny (zwiększa ryzyko osteoporozy), wpływać na układ krążenia (związek z występowaniem nadciśnienia), a także zaburzać funkcję nerek
  • ołów [2] – może atakować układ odpornościowy, modyfikując odpowiedź immunologiczną typu komórkowego i humoralnego, co ma związek z wyższą zachorowalnością na nowotwory, alergie oraz choroby o podłożu zapalnym
  • arsen [3] [4] – wiele badań wykazało jego powiązanie z rozwojem cukrzycy typu II
  • rtęć [5] – może wpływać na powstawanie lub zaostrzenie objawów stwardnienia rozsianego, choroby Alzhaimera i choroby Parkinsona, a także rzutować na funkcjonowanie psychiki wywołując stany depresyjne czy lękowe.

By skutecznie oczyścić organizm należy wspomóc wszelkie układy naszego organizmu, które są istotne dla jego odtruwania – tj. układ pokarmowy, oddechowy, moczowy, limfatyczny oraz układ odpornościowy. Każdy z nich ma określoną wydajność i wymaga wsparcia, by móc pełnić swoje funkcje.

Zatem jeśli chcesz wspomóc oczyszczanie organizmu, zadbaj o:

JELITA

  • By mogły pełnić funkcję trawienną, kluczowa jest ich drożność oraz aktywność mięśniówki, co usprawnia pasaż pokarmowy.
  • Dla prawidłowej pracy jelit istotna jest także równowaga mikroflory. W wyniku nieracjonalnej antybiotykoterapii, przewlekłego stresu, nieprawidłowej diety czy ekspozycji na zanieczyszczenia środowiskowe może dojść do dysbiozy, czyli zaburzenia pracy jelit w związku ze zbyt małą ilością dobroczynnych bakterii i namnażaniem się patogenów w układzie pokarmowym.
  • Skutkiem dysbiozy jelitowej będzie ograniczone wchłanianie, a co za tym idzie niedobory substancji odżywczych w organizmie.
  • Pierwsze niepokojące objawy, które mogą sugerować zaburzoną pracę jelit to takie dolegliwości jak np. zgaga, wzdęcia, nudności, wymioty, zmiana rytmu wypróżnień. Z czasem mogą pojawić się także przewlekłe stany zapalne, zmęczenie czy bóle głowy.

Co robić? [6][7][8]

  • Postaw na błonnik, który ułatwi pozbycie się resztek zalegających w przewodzie pokarmowym. Najlepsze jego źródła to: produkty zbożowe, warzywa, owoce, siemię lniane, orzechy.
  • Sięgaj po gorzkie produkty jak cykoria, rukola, kapary, karczochy, które wspomogą wydalanie toksyn i wody zatrzymanej w organizmie.
  • Wyeliminuj z diety cukier, tłuszcze trans, wszelką żywność przetworzoną, ogranicz używki – alkohol, kawa.
  • Jeśli istnieje taka konieczność, po konsultacji ze specjalistą zastosuj probiotykoterapię, która pomoże przywrócić prawidłową mikroflorę.

WĄTROBĘ

  • Jej zadaniem jest wychwyt szkodliwych produktów przemiany materii, by mogły zostać wydalone z organizmu.
  • Komórki budujące wątrobę – hepatocyty uczestniczą w metabolizmie białek, lipidów i węglowodanów, a także odpowiadają za produkcję żółci niezbędnej dla procesów trawienia. Wytwarzana jest w nich także glukoza.
  • Nieprawidłowa praca wątroby może z czasem skutkować jej stłuszczeniem, zwłóknieniem lub marskością, a to z kolei wiąże się m.in. z zachwianiem równowagi hormonalnej, nieprawidłowym lipidogramem czy rozwojem insulinooporności.
  • Przeciążenie wątroby może rzutować także na zdrowie psychiczne i problemy neurologiczne – mowa tu o encefalopatii wątrobowej.

Co robić?

  • Hepatoprotekcyjne działanie dla wątroby wykazują także owoce i warzywa bogate w antyoksydanty (tj. witaminę C, E, A) zwłaszcza warzywa zielonolistne i te o intensywnej barwie jak pomidory czy marchew oraz owoce jagodowe. Z kolei warzywa krzyżowe (brokuły, kalafior, kapusta itp.), cytrusy, olej z kminku, różne gatunki warzyw cebulowych (cebula, czosnek, por, szczypiorek) są istotne w profilaktyce nowotworów wątroby [9].
  • Nasiona ostropestu plamistego mogą pomóc odciążyć wątrobę. Ich podstawowy składnik – sylimaryna – stabilizuje membrany hepatocytów chroniąc je przed wniknięciem toksyn. Uszczelnia także uszkodzone błony komórkowe i pobudza regenerację komórek. Udowodniono, że sylimaryna stosowana łącznie z witaminą E może poprawiać insulinowrażliwość oraz obraz histologiczny w NAFLD (niealkoholowe stłuszczenie wątroby) [10].

PŁUCA

  • Największym wrogiem płuc jest dym nikotynowy. Drażniące działanie dymu tytoniowego uszkadza działanie rzęsek, co skutkuje zmniejszeniem wydolności oddechowej.
  • Podobne działanie wykazuje także smog oraz unoszące się w powietrzu zanieczyszczenia jak np. spaliny samochodowe – długotrwała ekspozycja upośledza funkcje obronne dróg oddechowych zwiększając ryzyko infekcji.
  • Zagrożenie wiąże się też ze stosowaniem chemii gospodarczej – używanie silnych środków czyszczących podnosi ryzyko zachorowania na przewlekłą obturacyjną chorobę płuc, może zwiększać także intensywność napadów astmy.

Co robić?

  • Rzucenie palenia to niezbędny element oczyszczania płuc [11] . Tu [12] możesz przeczytać, jakie zmiany po pozbyciu się nałogu zachodzą z upływem czasu i kiedy Twój organizm ma szansę zacząć funkcjonować jak u osoby nigdy niepalącej.
  • Układ oddechowy chroni się przed toksynami także dzięki kaszlowi oraz nasileniu wydzielania śluzu. Można wesprzeć te mechanizmy przy pomocy ziół jak eukaliptus, a także dzięki przyprawom jak pieprz cayenne i imbir.

NERKI

  • To właśnie z moczem wydalamy jony sodu, potasu i wodorowe, bilirubinę, zbędne produkty przemiany materii, toksyny czy metabolity leków.
  • Nerki odpowiadają także za właściwą gospodarkę wodno – elektrolitową.
  • Nieoczyszczone nerki to nie tylko problemy z oddawaniem moczu i równowagą kwasowo – zasadową, ale także niekorzystny wpływ na ciśnienie krwi i zatrzymywanie płynów ustrojowych.
  • Nerki cechuje duża rezerwa funkcjonalna, zatem ich pogarszające się funkcjonowanie może długo nie dawać objawów. Jednak ich nieodwracalne uszkodzenie może zakończyć się nawet śmiercią.

Co robić?

  • Nerki do prawidłowej pracy potrzebują przede wszystkim dużej ilości wody / płynów, zatem warto budować nawyk picia wody, która powinna stanowić podstawę nawodnienia. Dodatkowo możesz uwzględnić także ziołowe napary czy zupy.
  • W przypadku osób cierpiących na choroby nerek korzystne dla ich pracy będzie znaczne ograniczenie spożycia soli oraz znalezienie „złotego środka” w kwestii podaży białka w diecie [13].

LIMFĘ

  • Właściwe przenikanie substancji odżywczych przez tkankę chłonną zapewnia odpowiednie odżywienie i detoksykację wszystkich komórek, a jej pobudzenie jest szczególnie ważne dla utrzymania sprężystej skóry.
  • Kiedy dojdzie do zablokowania przepływu limfy mogą rozwinąć się obrzęki (szczególnie dolnych partii nóg, twarzy i dłoni), odczyny alergiczne przybierają na sile, pojawiają się częstsze migreny, zmęczenie, wypryski skórne, a także cellulit. Może doprowadzić to do stanu zapalnego w rejonie obrzękniętych okolic lub lokalnego upośledzenia odporności.

Co robić?

  • Ruch chłonki w naczyniach limfatycznych odbywa się dzięki skurczom mięśni, dlatego zacznij regularnie ćwiczyć, by pobudzić ich aktywność [14].
  • Pod prysznicem stosuj naprzemiennie ciepły i chłodny strumień wody, by poprawić ukrwienie.
  • Wypróbuj także zabieg suchego szczotkowania, który pobudzi układ limfatyczny.
    • Masowanie zacznij od stóp i kieruj się w górę.
    • Cały czas masuj od dołu do góry.
    • Najpierw masuj stopy, później łydki, uda, pośladki, ręce, brzuch i plecy.
    • Na nogach, rękach, plecach i pośladkach ruchy powinny być długie i kierowane ku górze.
    • Na brzuchu należy wykonywać okrężne ruchy, podobnie wokół piersi, jednak w tym miejscu ruchy powinny być delikatniejsze, ponieważ tam skóra jest bardziej wrażliwa.
    • Ręce zaczynaj masować od dłoni i również kieruj się ku górze.
    • Od karku zarówno z tyłu jak i z przodu masuj ku dołowi, kierując się lekko w stronę serca.
    • Istotna jest także kolejność stron:
      • prawa noga, prawa ręka, prawy pośladek
      • lewa noga, lewa ręka, lewy pośladek
      • plecy
      • brzuch
      • piersi
      • boki.
    • Szczotkowanie powinno trwać 5 – 10 minut, codziennie. Na początek świetnie sparawdzi się wprowadzenie takiego masażu 2 razy w tygodniu po 5-10min.

SKÓRĘ

  • Najważniejszą jej funkcją jest ochrona narządów wewnętrznych przed działaniem środowiska oraz utrzymanie równowagi między ustrojem a otoczeniem.
  • Duże znaczenie dla oczyszczania organizmu mają gruczoły potowe – dzięki nim wydalane są np. jony sodu i potasu oraz nawet 8% ołowiu zgromadzonego w organizmie.
  • Jednocześnie skóra bardzo intensywnie chłonie toksyny, a szybkość tego procesu zależy m.in. od stanu nawilżenia, integralności naskórka, obecności stanu chorobowego.
  • Z wiekiem zwalniają procesy regeneracyjne, spada biologiczna aktywność komórek, odporność na stres środowiskowy i możliwości adaptacyjne organizmu. Zmniejsza się też produkcja kolagenu i liczba gruczołów łojowych, co powoduje słabszą ochronę bariery skórnej.

Co robić?

  •  Zacznij od zminimalizowania kontaktu z toksynami – w jednym z badań biologiczny wiek kobiet, które rzuciły palenie spadł średnio o 13 lat w ciągu 9 miesięcy [15].
  • Postaw na kosmetyki, które zawierają skwalen (składnik płaszcza lipidowego ludzkiej skóry, który ma zdolność wiązania wolnych rodników i opóźnia procesy starzenia), witaminy A, C i E (silne antyoksydanty, które pomogą zachować sprężystość skóry) oraz nawilżające ceramidy.
  • Włącz do swojej rutyny seanse w saunie [16].

Okazuje się zatem, że mamy całą gamę możliwości, by zadbać o oczyszczanie naszego organizmu. Niestety, często zamiast wspomóc mechanizmy odtruwające, w które organizm został wyposażony naturalnie, szukamy dróg na skróty korzystając z kilkudniowych detoksów bazujących zazwyczaj na ograniczeniu diety do jednego produktu np. soków czy zup. Nim zdecydujemy się na takie rozwiązanie, warto zapoznać się z potencjalnymi zagrożeniami, które za sobą niesie. Z pewnością kilka dni rygorystycznej diety nie naprawi tego, co zostało zepsute przez pozostałą część roku w wyniku nieprawidłowych praktyk żywieniowych, nadużywania alkoholu czy życia w permanentnym stresie.

Udostępnij

Używamy ciasteczek - korzystając ze strony wyrażasz zgodę na ich użycie.