Be Compleat
9 kroków jak wybrać skuteczny i dobrej jakości suplement diety

9 kroków jak wybrać skuteczny i dobrej jakości suplement diety

Zespół Be Compleat

Dieta

3.03.2019

Żyjemy w czasach, w których dostęp do jakichkolwiek środków, czy to przeciwbólowych, czy wzmacniających odporność, czy poprawiając zdolność koncentracji, jest bardzo łatwy. Jak na tacy mamy podaną „cudowną tabletkę” na każdą dolegliwość. Trzeba zwrócić uwagę na fakt, że sama definicja suplementu diety podkreśla – jest to środek spożywczy, którego celem jest UZUPEŁNIENIE normalnej diety. Wobec tego, chcąc zapewnić sobie dobry stan zdrowia nie wystarczy tylko kupić reklamowany suplement, ale zanim w ogóle się na ten zakup zdecydujemy, należy zadbać o podstawy – dobrze zbilansowaną dietę oraz aktywność ruchową. Suplementy diety, owszem, są przydatne, ale nie jako baza, a DODATEK.

Kolejną kwestią, którą należy wziąć pod uwagę decydując się na włączenie suplementacji, jest ich jakość. Większość z Nas pewnie nieraz słyszała, że suplement, suplementowi nierówny i to prawda. Kiedy, nie mamy wiedzy w tym zakresie, to nie tak łatwo będzie Nam rozpoznać, czy dany suplement diety jest skuteczny oraz czy w ogóle w składzie zawiera to, co napisał producent na jego etykiecie.

Na sklepowych półkach wybór suplementów diety jest coraz większy. Zatem, jak wybrać ten dobrej jakości? Na co zwrócić uwagę? Jak czytać etykiety? Zastosowanie tych 9 kroków pomoże Ci w dokonaniu dobrego zakupu:

1. Poszukaj zapewnienia jakości.

Istnieją organizacje farmaceutyczne, które zajmują się badaniami dotyczącymi jakości suplementów. Po pierwsze, szukaj produktów, które zostały wyprodukowane przez Good Manufacturing Practices (GMP) . Placówka GMP musi spełniać wysokie standardy, te same standardy, które są wymagane przez amerykańską Agencję ds. Żywności i Leków dla producentów farmaceutyków. Standardy te, pozwalają na zapewnienie, że dany suplement jest wolny od zanieczyszczeń i dokładnie oznakowany.

Jednym ze sposobów na potwierdzenie dobrej jakości produktu wolnego od zanieczyszczeń, jest posiadanie przez producenta Certyfikatu Analizy Autentyczności (COA) dla każdego składnika. Posiadanie tego certyfikatu oznacza, że produkt testowany jest przez niezależne laboratorium i uznany za wolny od zanieczyszczeń.

Najczęstszymi zanieczyszczeniami występującymi w suplementach są pleśń, grzyby, pestycydy, metale ciężkie – ołów, arsen, rtęć, a nawet śladowe ilości leków dostępnych na receptę.

Szukaj tych znaków jakości na etykietach produktów:
9-krokow-jak-wybrac-dobry-suplement-dietety-krakow

2. Sprawdź czy suplement zawiera dawki terapeutyczne.

Dawka terapeutyczna, inaczej lecznicza – to minimalna ilość składników odżywczych, które podane powodują jakiekolwiek zmiany czynnościowe w granicach fizjologicznych, wywołując pożądany efekt leczniczy (terapeutyczny).

W przypadku suplementów zawierających jeden składnik, ilość zawarta w porcji powinna być wyraźnie podana na etykiecie, natomiast w preparatach wieloskładnikowych, takich jak multiwitamina, istnieje wiele składników odżywczych i powinny być one oznakowane osobno.

Spójrz na etykietę poniżej. Suplement z taką etykietą, zawiera kilka składników, jednak wiele z nich nie występuje w dawce terapeutycznej – leczniczej. Tak, nie powinna wyglądać etykieta dobrej jakości suplementu. Taki produkt nie będzie wykazywał się skutecznością, jakiej oczekujesz.

supplement facts

Warto zwrócić również uwagę na formy poszczególnych witamin/minerałów zawartych w tych suplementach oraz jak zawsze – stosunek jakości do ceny. To, że producent dołożył jakiś składnik do preparatu, nie powoduje, że składnik ten będzie działał. Może go być po prostu za mało lub może być w słabo przyswajalnej postaci. Tutaj z pomocą przychodzi NamVitaminAssistant. Jest to bardzo proste narzędzie, posiadające dużą bazę preparatów wieloskładnikowych, które pozwala porównać dwa produkty pod kątem zawartości oraz opłacalności.

3. Sprawdź czy etykieta zawiera listę „innych składników”.

Producent, oprócz obowiązku wymienienia składników głównych – aktywnych, ma także obowiązek poinformować o wszystkich nieaktywnych, czyli innych składnikach. Składniki te najczęściej obejmują: spoiwa, powłoki naturalne i syntetyczne oraz barwniki i środki aromatyzujące.

Niektóre z nich są potrzebne i niezbędne, gdyż m.in. odpowiadają za zespojenie w jedną całość tabletki czy kapsułki, inne z kolei ułatwiają ich połknięcie. Niestety, istnieją też takie, które są niepotrzebnymi dodatkami. Najczęściej wypisane są one małym drukiem, na dole etykiety, wymienione jako „inne składniki”. W związku z małą czcionką i umiejscowieniem, bardzo często ciężko taki tekst przeczytać przed zakupem, a może zawierać istotne informacje, które zadecydują o tym czy warto w taki suplement w ogóle zainwestować.

suplements fact 1

Powyżej widoczna jest etykieta preparatu witaminowego, który oprócz witamin ma w swoim składzie m.in. cukier oraz sztuczne aromaty. Nie są to niezbędne składniki, a nawet zupełnie niepotrzebne, nie wnoszące żadnych wartości do danego suplementu.

Sprawdzając etykietę, warto również zwrócić uwagę na jego datę ważności. Data może być umiejscowiona zarówno na etykiecie, jak i na dnie butelki. Chociaż nie jest to wymóg prawa, to mimo wszystko dobrze świadczy o producencie i jakości suplementu.

Na etykiecie umieszczone mogą być także inne wartościowe informacje m.in. ostrzeżenia takie jak: „bez soi”, „zawiera skorupiaki” lub „trzymaj poza zasięgiem dzieci”. Na to również warto zwrócić uwagę, gdyż niektóre z tych informacji mogą być dla Ciebie istotne.

Jeśli zamawiasz suplementy diety w Internecie, uważaj na produkty, które nie mają kopii pełnej etykiety na swojej stronie internetowej, podającej wszystkie aktywne i nieaktywne składniki.

Niektóre firmy pokazują tylko kluczowe składniki, więc nie wiesz dokładnie, co jest w ich produkcie, dopóki nie masz opakowania w dłoni.

Jeśli :
● nie masz podanego składu czarno na białym
● oraz nie ma suplementu diety w tym spisie https://rejestrzp.gis.gov.pl/
To go nie kupuj!

4. Wybieraj suplementy mające w swoim składzie związki o potwierdzonym działaniu

Jeśli chcesz wiedzieć, dlaczego dany składnik jest w suplemencie i czy udowodniono klinicznie, że faktycznie wykazuje korzystny wpływ na zdrowie, to niektóre firmy ułatwiają Ci dostęp do tych informacji i na etykietach ich produktów znajdują się linki do zewnętrznych badań dotyczących działania zawartych w nich składników.

Przykład takiej etykiety poniżej.

etykiety suplementówJeśli jednak, dany suplement nie zawiera takich informacji, a Ty jesteś zainteresowany to zawsze możesz udać się do renomowanych źródeł zewnętrznych, aby sprawdzić, czy istnieją jakieś udowodnione korzyści zdrowotne danej witaminy, minerału, zioła, aminokwasu czy innej naturalnej substancji.

Oto kilka, takich źródeł, z których możesz skorzystać.
● NSF International
● US Pharmacopeia
● Consumer Lab
● Informed Choice

Czasami udaje się też znaleźć suplement zawierający opatentowany składnik z badaniami klinicznymi, potwierdzającymi jego skuteczność.

5. Zwróć uwagę na stosunek jakości do ceny.

Zwykle kierujesz się zasadą, że im coś jest droższe tym jest lepsze, w przypadku suplementów nie zawsze to się sprawdza.

Jeśli produkt ma ogromny budżet marketingowy lub wykorzystuje wielopoziomową dystrybucję marketingową, to cena takiego suplementu szybuje w górę i nijak ma się to do jego jakości. Wybieraj takie firmy, które przeznaczają więcej pieniędzy na badania i rozwój bezpiecznych i skutecznych produktów, zamiast na marketing.

Niektóre firmy będą przedstawiać badania produktów na swoich stronach internetowych i to dobrze świadczy o jakości suplementów, które sprzedają. Zwracaj uwagę na dzienny koszt suplementacji, a nie na koszt opakowania, gdyż może się okazać, że zgodnie z zalecanym dawkowaniem takie opakowanie wystarczy zaledwie na tydzień.

6. Poszukuj suplementów ziołowych, które wykazują największą skuteczność.

Przy zakupie preparatów ziołowych najczęstszym dylematem jest to, czy wybierać suplement zawierający ekstrakty ziołowe czy też całe zioła. Zarówno jedna, jak i druga forma ma swoje korzyści. Te, zawierające jedynie ekstrakt ziołowy wykazują skuteczność poprzez działanie jednego aktywnego składnika, który stanowi wyciąg z danego zioła, natomiast korzyści ze stosowania całych ziół płyną z synergistycznego oddziaływania wszystkich fitoskładników w nim zawartych.

Poniżej znajduje się etykieta suplementu zawierającego zarówno ekstrakt, jak i całe zioło w postaci sproszkowanej.

etykieta 2

Kupując preparaty ziołowe, warto wybierać te, które w swoim składzie zawierają zarówno wyciąg z danego zioła, jak i jego całość w postaci proszku czy płynu. Dodatkowo kupując takie suplementy, zwróć uwagę, aby były uznane za bezpieczne i pochodziły od renomowanych producentów.

7. Zwróć uwagę na bezpieczeństwo produktu.

Bardzo często żyjemy w przeświadczeniu, że jeśli na opakowaniu widnieje napis „naturalne”to jest to równoznaczne z bezpieczeństwem tego produktu.

Jeśli, masz jakiekolwiek wątpliwości dotyczące suplementów oraz ich interakcji z innymi suplementami czy lekami porozmawiaj z lekarzem, farmaceutą lub osobą, która wykazuje się wiedzą w tym zakresie. W międzyczasie, sam możesz rozwiać swoje wątpliwości korzystając z bezpłatnego narzędzia Drugs.com do sprawdzania interakcji online.

8. Przyjrzyj się reputacji firmy, której suplement nabywasz.

Jak zawsze, warto postawić na sprawdzonych producentów, dla których produkcja suplementów stanowi istotę funkcjonowania firmy, a nie jest tylko urozmaiceniem produkcji innych produktów np. żywności. Dobrym sposobem, aby dowiedzieć się, co klienci myślą o produkcie, jest sprawdzenie witryn mediów społecznościowych, takich jak: Facebook, sklepy detaliczne, takie jak Amazon czy fora zdrowotne. Możesz też zasięgnąć opinii u swojego specjalisty.

Warto również, sprawdzić stronę internetową firmy. Możesz dzięki temu, dowiedzieć się wiele o firmie. Na takiej stronie zwróć uwagę przede wszystkim na:

● Pierwsze wrażenie – strona powinna wyglądać profesjonalnie.

● Przeczytaj zakładkę „o nas”. Kim są ludzie stojący za nazwą firmy? Jakie są ich referencje? Czy w zespole są naukowcy, zielarze, lekarze lub badacze? Czy jest wymieniona fizyczna lokalizacja? Takie informacje, powinny się tam znaleźć.

● Sprawdź opcje obsługi klienta. Niektóre firmy ukrywają się za adresem e-mail. Renomowana firma oferuje inną opcję kontaktu, taką jak bezpłatny numer telefonu i/lub czat na żywo. Powinieneś być w stanie rozmawiać z kompetentnym przedstawicielem obsługi klienta, który szanuje i skutecznie radzi sobie z problemami.

● Jaka jest gwarancja. Im dłuższy okres gwarancji, tym lepiej. Przynosi ci to korzyści i pokazuje, że firma jest pewna swoich produktów. To daje Ci możliwość uzyskania zwrotu pieniędzy czy wymiany zakupionego produktu.

● Sprawdź, czy znajduje się wzmianka o zakładzie produkcyjnym GMP firmy, dziale R&D lub certyfikacie analizy dla używanych składników. Są to wszystkie czynniki, które świadczą o jakości firmy.

Jeśli, firma produkująca suplementy nie posiada strony internetowej, możesz zastanowić się, czy aby na pewno jest godna Twojego zaufania.

9. Poszukaj wyników badań wykonanych przez niezależne laboratorium

Możesz skorzystać z niezależnych laboratoriów badawczych, które wykonują badania nad szerokim asortymentem suplementów. Sprawdzają je, zarówno pod kątem bezpieczeństwa, jak i skuteczności.

Labdoor.com kupuje popularne suplementy, a następnie przesyła je do laboratorium zarejestrowanego przez FDA do analizy.

Każdy suplement jest testowany pod kątem dokładności etykiety, czystości produktu, wartości odżywczej, bezpieczeństwa składników i przewidywanej skuteczności. W tej chwili przetestowano ponad 20 kategorii suplementów i cały czas ich ilość się zwiększa. Na tym portalu, możesz utworzyć konto i uzyskać dostęp do raportów za darmo. Labdoor.com umożliwia też sortowanie wyników według „najwyższej jakości” i „najlepszej wartości” – to dobra funkcja, która oblicza koszt za jedną porcję.

Podsumowując, suplementy diety mogą być pomocne, pod warunkiem, że do tematu podejdziesz rozsądnie. W pierwszej kolejności zadbaj o zdrową, indywidualnie dopasowaną dietę oraz aktywność fizyczną, a kiedy już zdecydujesz się na zakup jakiegoś suplementu, zwróć uwagę na jego jakość.

Aleksandra Olejarz, dietetyk kliniczny

aleksandra@becompleat.pl

Udostępnij

Używamy ciasteczek - korzystając ze strony wyrażasz zgodę na ich użycie.